diumenge, 22 d’agost del 2010

Per viatjar

Escòcia és un petit país amb molta diversitat de coses per fer. Abans de preparar el viatge cal de decideixis quin tipus d'activitat hi vols fer: trekking, cultura, paisatges, fauna i flora... Nosaltres vam optar per una barreja entre veure paisatge i una mica de cultura. Si vols fer les coses amb calma necessites mínim 15 dies. Teníem una setmana i vam optar per fer una mica de panoràmica del país sense aprofundir gens.

Com arribar-hi: Després de mirar diverses opcions la més econòmica era viatjar des de Girona a l'aeroport de Prestwick ( 30 milles de Glasgow) amb Ryanair. Aconsellable si penses llogar un cotxe amb mateix aeroport. Vam fer la compra de bitllets amb menys d'un més d'antelació, possiblement amb més temps es poden aconseguir bons preus amb altres companyies. Si es fa el lloguer de cotxe a través de la pàgina de Raynair se t'aplica l' assegurança a tot risc amb franquícia directament, no l'habitual a tercers. Si aneu a l'aeroport de Prestwick són extremadament estrictes amb el tema líquids. Tot són líquids ( pasta de dents, espuma d'afaitar, desodorant.) Només cal comprar les bosses transparents que venen davant del control ( 1 lliura) i ja posts passar tots els potets que vulguis. Aneu en compte amb la roba que porteu. No tenen miraments en magrejar-te si pites als arcs ( res de detector manual).

Preparar la ruta: Hi ha una pàgina web Visit Scotland. A més vam utilitzar Trotamundos( routard) de Salvat , Guias visuales del País Aguilar i el nº60 de la revista Altaïr. Òbviament pàgines webs diverses que anàvem trobant.
Dormir: Hi ha varietat d'allotjaments però al mes d'agost està tot bastant ple. A Edimburgh cal anar amb compte perquè hi ha tot de festivals i és impossible trobar allotjament durant el mes d'agost si no reserves amb molta antelació. Aquesta vegada vam provar una mica de tot: hotel de cadena, casa d'hostes , bed &breakfast i hotel amb encant. Reserves totes on-line. Si es fa a través de Visit Scotland i et demanen un correu , el tancament de la reserva s'ha de fer per telèfon ( en anglès), en el nostre cas ho vam haver de fer amb el bed & breakfast. Tots els allotjaments vam complir les expectatives segons la seva categoria i ubicació.

Horaris: Els horaris per visitar tant museus com centre d'interès turístic són extremadament curts. Obren entre 9-10 i tanquen entre 5-6. Això a l'estiu en plena temporada alta a l'hivern encara són més ajustats. Cal organitzar-se el dia de manera que allò que es pugui visitar sense horari deixar-ho per les primeres hores del matí i a la tarda.

Desplaçaments: El cotxe és un mitja molt útil si vols visitar tot el territori si només vols veure ciutat el transport públic està prou bé. Els aparcaments al centre ciutat són cars. Nosaltres vam optar per deixar el cotxe a l'hotel i desplaçar-nos en transport públic. Si vas en cotxe, millor un d'anglès, conduir per l'esquerra amb un cotxe d'aquí ha de ser bastant complicat. Especial atenció en encreuaments, rodones i carreteres poc transitades. Benzina: careta. Carretes i autovies amb bon estat i gratuïtes. Condueixen molt bé i són educats. Si heu d'utilitzar ferrys vigileu els horaris. També són reduïts. Si us desplaceu en transport públic a la guia Routard sempre hi ha bones indicacions per arribar a cada població.
Idioma: si no parleu anglès , millor no anar per lliure . No parlen res més, ni tant sols en els llocs més turístics. A molts monuments hi ha l'opció d' audioguia en castellà. Estan prou bé. Els busos turístics també tenen l'opció d'àudio en castellà però no sempre l'utilitzen. A Glasgow la meitat dels autobusos tenien guia en viu i desconnectaven l'opció de so en altres llengües.

Estalviar: Si vols fer una ruta cultural és interessant adquirir el Explorer Pass. Et dona accés il·limitat a molts llocs durant 5 o 7 dies , descomptes en les audioguies i entrada a les celebracions lúdiques en els recintes. També t'estalvies de fer la cua per comprar les entrades. Nosaltres vam estalviar més de 20 lliures cadascun. Recordeu que la majoria de museus del Regne Unit són d'entrada lliure. Hi ha una altra associació The National Trust of Scotland que té alguna cosa similar. Nosaltres no la vam comprar , només vam visitar un castell que en formés part.

Reserves: Durant el més d'agost està tot molt ple. Cal fer reserves per l'allotjament . També si vols visitar alguna atracció turística en particular ( el monuments i museus no cal). Nosaltres vam tenir problemes amb els horaris a The real Mary King's Close a Edimburgh i al tren jacobita a Fort William. Cap de les dues són monuments més aviat atraccions turistiques.

Diners: La moneda és la mateixa que a la resta de les Illes Britàniques, la lliura. Emeten bitllets propis, escocesos, que només es poden utilitzar en territori escocès. Pràcticament a tot arreu s'accepten targetes de credit. Estan habituats a les de xip.

Altres: Recordeu que cal que porteu un adaptador d'endoll ( utilitzen el de tres forats plans). En els banys dels hotels hi ha el doble habitual però a la resta d'habitació, no. Temperatura fresqueta entre 10 i 18 graus.

1. La part que em fa respecte de debò és la de la conducció. Només he estat dos cops a UK, i cap d'ells no vaig conduir. M'encantaria provar-ho, ha de ser una mica paranoic, trobo...